Een WordPress 404 pagina maken is goud waard!

Een goede en gebruiksvriendelijke 404 pagina ontwerpen (‘pagina niet gevonden/ this page cannot be found’) is misschien wel even belangrijk als het hebben van goede content. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld landen op 404 error pagina’s doordat een verkeerde url wordt ingetoetst in de adresbalk van de browser, een niet meer bestaande of verplaatste pagina nog wel geïndexeerd is in de zoekmachines, bij een volledig vernieuwde website de complete website structuur en navigatie aangepast is, de URL structuur is aangepast om beter te scoren in SEO en SEA campagnes (zoekmachine optimalisatie) of bij online retailers met een sterk wisselend assortiment artikelen niet meer beschikbaar zijn.

Een WordPress 404 pagina maken is goud waard!

Door op 404 pagina’s belande bezoekers goed te informeren en ze opties te geven om verder te navigeren op de website, bijvoorbeeld een link naar de homepage, kan het verlies aan bezoekers of omzet beperkt worden. In plaats van de back-button hebben bezoekers nu de mogelijkheid om op je site te blijven en door te klikken.

Tips voor een goede geoptimaliseerde 404 error pagina

Enkele tips voor je 404 error pagina waardoor je kunt voorkomen dat bezoekers gelijk afhaken en wegnavigeren van jouw website.

Boodschap
Toon natuurlijk in ieder geval duidelijk de boodschap aan de bezoeker dat de gevraagde pagina niet meer beschikbaar is.

Herkenning
De bezoeker moet het gevoel hebben in ieder geval op de juiste site beland te zijn. Gebruik daarom dezelfde opmaak en layout van de 404 error pagina als de rest van de website. Gebruik dezelfde header en footer als op andere pagina’s en toon het volledige menu.

Verder helpen en geef optionele contentkeuzes
Geef de bezoeker de mogelijkheid om toch verder te zoeken op de website. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een zoekfunctie of een link naar de sitemap. Maak van de gelegenheid gebruik om pagina’s, diensten, artikelen of jouw Unique Selling Points aan de bezoeker te tonen waarop je extra aandacht wil vestigen.

Contact gegevens
Sommige bezoekers willen misschien graag “fysiek” contact om vragen te stellen over het gezochte item, waarom het niet meer beschikbaar is, of wat een redelijk alternatief is. Toon daarom je contactgegevens, bijvoorbeeld in de footer.

Beloning
Geef bezoekers een beloning indien ze de melding maken van de 404 error. Geef ze bijvoorbeeld een eenmalige korting van bijvoorbeeld 5%. Zo stimuleer je de bezoeker om jouw aanbod verder te verkennen, eventueel een aankoop met korting te doen en deze vriendelijke actie te delen met hun omgeving.

Humor
In eerste instantie heeft een 404 error pagina een ander doel, maar je kunt er natuurlijk ook luchtiger mee omgaan. Voeg een, bij voorkeur visueel humoristisch element toe om sympathie op te wekken bij je bezoeker voor deze onfortuinlijke gebeurtenis. Dit kan tevens een positieve impuls geven aan de merkbeleving.

Voorkomen is beter dan genezen

Probeer echter 404 error meldingen te voorkomen. De website dient actief onderhouden te worden. Mocht je content verplaatsen of verwijderen, werk dan gelijk de 301-doorverwijzingen lijst bij om teleurstellingen te voorkomen.

Check 404s met Google Analytics
Automatisch checken of de website veel 404 error pagina’s genereert kan door gebruik te maken van Google Analytics. De Google Analytics code op de 404 error pagina moet dan iets aangepast worden.

Gebroken links checken
Via de W3CLinkchecker is het mogelijk de hele linkstructuur van jouw website te checken. De resultaten tonen eventueel gebroken links, die je zou kunnen aanpassen.

Liever niet zelf doen?

Wil je ook een goed geoptimaliseerde 404 pagina, maar doe je alle werkzaamheden liever niet zelf? Laat het dan aan Hellopixels over en neem contact met ons op. Heb je nog geen website, of is de huidige aan vernieuwing toe? Bekijk dan de mogelijkheden om een WordPress website te laten maken?

Dit wil ik ook!