Kennisbank > Conversie optimalisatie
Conversie optimalisatie
Conversie optimalisatie is een verzamelterm term voor allerlei technieken die je kunt inzetten om het maximale resultaat uit een actie door een bezoeker op een website of webshop te halen. Het komt er eigenlijk op neer om van een bezoeker een lead of klant te maken. Conversie optimalisatie wordt ook wel het optimaliseren van het conversiepercentage, de conversieratio of CRO (Conversie Ratio Optimalisatie) genoemd.
Waarom conversie optimalisatie?
Bij zoekmachine optimalisatie (SEO) gaat het om het goed vindbaar maken van de website in de zoekresultaten van Google. Maar alleen aan “verkeer (traffic)” naar jouw website heb je nog niets. Je wilt bijvoorbeeld ook dat de bezoeker daadwerkelijk die trui koopt op jouw website. Of dat de bezoeker dat ene whitepaper download of het aanmeldformulier invult.
De diverse technieken die ingezet kunnen worden om de conversie te verhogen (conversie optimalisatie) zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de bezoeker ook daadwerkelijk doet wat we als doelstelling hebben gedefinieerd voor deze website pagina. Met conversieoptimalisatie haal daarom je meer uit je bezoekers.
Technieken conversie optimalisatie
De technieken die kunnen worden toegepast bij conversie ratio optimalisatie (CRO) hebben in eerste instantie betrekking op het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de website. Alle obstakels moeten verwijderd worden die de realisatie van de doelstelling in de weg staan. Maar hoe weten we nu welke elementen obstakels vormen voor de gebruiker? Door activiteiten als eye tracking, heat maps, gebruiksvriendelijkheidstesten (usability) en A/B testen uit te voeren kunnen we inzichtelijk maken waar gebruikers vastlopen of met welke versie van de User Interface ze het beste kunnen werken. Conversie optimalisatie is dus het doorvoeren van aanpassingen om zo de conversieratio te kunnen verbeteren.
Lets start something amazing together
We denken graag mee over jouw ideeën, wensen en dromen. Helpen je met keuzes maken, spuien alvast een paar creatieve ideeën en behoeden je voor digitale valkuilen. Zullen we een afspraak maken?