Kennisbank   >   Online marketing   >   Remarketing

Wat is Remarketing?

Remarketing of retargeting is een manier van gepersonaliseerd online adverteren waarmee je je bedrijf, product of dienst nogmaals onder de aandacht brengt van een bezoeker die al eerder op bijvoorbeeld je website is geweest.

Iemand die jouw website heeft bezocht maar waarbij nog geen conversie heeft plaatsgevonden, heeft hopelijk wel interesse in wat je te bieden hebt. Door het toepassen van remarketing breng je jouw product of dienst nogmaals onder de aandacht in de vorm van advertenties.

Waarom remarketing?

In het algemeen gaat maar een klein deel van de bezoekers van een website gelijk over tot conversie, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. In het dagelijks leven gebeurt namelijk van alles waardoor de sales funnel onderbroken kan worden. De bezoeker is nog aan het vergelijken tussen diverse aanbieders, een bezorger staat voor de deur met een pakketje, de telefoon gaat of de hond moet uitgelaten worden. Je wilt natuurlijk graag dat deze bezoeker weer terugkeert naar jouw website om de sales funnel verder door te lopen en een conversie te maken. Dat doe je middels remarketing.

Doordat de advertenties in een remarketing campagne veel doelgerichter zijn dan reguliere advertenties, je weet immers al in welke producten of diensten de bezoeker geïnteresseerd is door zijn of haar vorige bezoek aan jouw site, ligt de effectiviteit hoger.

Remarketing voorbeeld

Stel je staat te tennissen op jouw favoriete gravelbaan maar je hebt ineens in de gaten dat je wel erg vaak wegglijdt. Na de wedstrijd kijk je eens naar je schoenen en ziet dat het profiel behoorlijk afgesleten is. Thuis kruip je achter de computer en googelt op “gravel tennisschoen”. Je komt uit op een webshop gespecialiseerd in tennisartikelen en na wat rondklikken en kijken heb je je ultieme nieuwe schoen gevonden. Dan realiseer je je ineens dat jij voor het avondeten zou zorgen maar dat je nog naar de groenteman moet voor sluitingstijd. Je sluit je browser af en gaat er snel vandoor.

Resultaat: je bent uit de sales funnel gestapt, de conversie op de webshop is “nul” en jij bent terug tot de orde van de dag en je nieuwe tennisschoenen allang weer vergeten.

Een paar dagen later belt je maatje om vanavond weer een balletje te slaan en ineens denk je weer aan je tennisschoenen. Je googelt weer op “gravel tennisschoen” en het eerste resultaat in Google is een advertentie van de tennis-webshop waar je een paar dagen terug die gave nieuwe schoenen hebt gezien. Je klit op de advertentie, gaat naar de website, bestelt dat paar tennisschoenen en rekent af.

Jouw remarketing campagne heeft zijn werk gedaan. De bezoeker is weer in de sales funnel getrokken en er heeft een conversie plaatsgevonden.

Remarketing kanalen

Er zijn verschillende kanalen waar remarketing advertenties getoond kunnen worden:

  • in het Google Display Network (GDN)
  • als zoekmachine advertenties (RLSA)
  • op Facebook en Instagram
  • op Linkedin

Remarketing valkuilen

Hoewel remarketing een supergoede manier van adverteren is (en een veel hogere kans op conversie heeft dan reguliere advertenties) is het wel zaak om de juiste balans te vinden. Je loopt namelijk het risico dat je opdringerig en irritant gevonden wordt en dat er inbreuk op de privacy gemaakt wordt. Het is dus zaak om je remarketing advertenties zo organisch, niet-gepolijst en realistisch mogelijk op te zetten.

Lets start something amazing together